Logo

 Napsali o projektu 

Stálice a skokan roku

15. 9. 2011

Ekonom str. 22 firmy & trhy
Monika Kozlerová


Nejlepším městem pro byznys v Jihomoravském kraji je Slavkov u Brna, na Zlínsku vyhrála Kroměříž.

MĚSTO PRO BYZNYS 2011 Čtvrtý ročník průzkumu Město pro byznys odhalil další vítězná města. Jsou jimi Kroměříž na Zlínsku a jihomoravský Slavkov u Brna, který již potřetí obhájil svoji první pozici.
Kroměříž bodovala kvalitou pracovního trhu z pohledu podnikatelů, pyšní se vysokým počtem nových studentů. Slavkov u Brna ohromil také kvalitou pracovního trhu, ale navíc i výbornými cenovými podmínkami. Vzdělaná Kroměříž Co »vyšvihlo« Kroměříž ze sedmého místa, které obsadila minulý rok, až na letošní první příčku?
Vedle odborného vzdělání velkého množství studentů také přírůstek počtu obyvatel, který byl až o 20 procent vyšší, než je průměr hodnocených měst v České republice.
»Jedním z vysvětlení může být fakt, že lidé v dnešní uspěchané době vyhledávají lokality, kde budou mít klid k bydlení a zároveň příjemné prostředí pro život svůj i svých dětí,« tvrdí starostka Daniela Hebnarová. Město Kroměříž podle ní právě takové prostředí nabízí.
Negativa města se objevila v průzkumu mezi podnikateli. V tomto kritériu se Kroměříž umístila až na desátém místě ze třinácti hodnocených měst ve Zlínském kraji.
Podle místních podnikatelů má Kroměříž malý rozsah úředních hodin, špatnou podporu webových stránek a nevyhovující elektronickou komunikaci.
»Jsou pomalí! Mají dlouhé pauzy na oběd,« potvrzuje výsledky průzkumu Michal Tunker, jednatel restaurace a hotelu Excellent v Kroměříži. »Flexibilnost a propojení mezi jednotlivými odbory je katastrofální,« dodává.
I přes tato negativa předčila Kroměříž v průzkumu Město pro byznys konkurenční obce.
»Vzhledem k tomu, že Kroměříž a celé Kroměřížsko nepatří k ekonomicky silným regionům, a takto je to i obchodníky obecně vnímáno, umístění v anketě nám může pomoci ukázat potenciál, který město v oblasti byznysu drží v rukou,« dodává Daniela Hebnarová.
Starostka si pochvaluje princip projektu Město pro byznys.
»Je mnoho marketingových průzkumů a anket, kam se města sama hlásí a pějí na sebe chválu. Výsledné hodnocení je pak spíše oceněním schopnosti zaujmout více než druzí. Do průzkumu Město pro byznys se města nehlásí a jsou hodnocena srovnávacími jasně danými kritérii. Myslím, že takový princip vypovídací hodnotu má,« říká starostka.
Třetí prvenství v řadě To jihomoravský Slavkov u Brna se na první příčce cítí jako doma, od roku 2009 nezná jiné umístění.
»Je to pro nás velké ocenění kvality podnikatelského prostředí, ale i kvality veřejné správy,« tvrdí Ivan Charvát, starosta města. »Ve všech případech to pro nás znamenalo výzvu i nadále služby pro podnikatele zkvalitňovat a spolupráci s nimi ještě prohlubovat,« dodává.
Tento rok Slavkov »převálcoval« své soupeře hlavně nízkými cenami stavebních pozemků, které se pohybují v průměru od 1000 od 2000 korun na metr čtvereční v závislosti na lokalitě a využitelnosti pozemku. Podle Českého statistického úřadu se ceny ve zbytku Jihomoravského kraje vyšplhaly na 2000 až 2500 korun.
Dalšími kladně hodnocenými aspekty byly nízká daň z nemovitosti a snížení nezaměstnanosti. »Významným faktorem, který k snížení pomohl, je dopravní napojení především na Brno, ale i Vyškov, což jsou nejvýznamnější průmyslová centra v okolí,« tvrdí Charvát. Podle něho je Slavkov u Brna také centrem cestovního ruchu. »To vedení města dlouhodobě podporuje, v této oblasti pracuje stále více lidí,« dodává.
Problémem Slavkova je nízký počet středních a velkých zaměstnavatelů.
Podle starosty průzkum Město pro byznys obci umožňuje získat zpětnou vazbu.
»Hlavně při našich činnostech a rozhodováních. Údaje z něj získané jsou tudíž pro nás velmi prospěšné. I zkušenosti, náměty či podněty z jiných měst lze posléze využít a aplikovat v našem prostředí,« dodává Charvát.
Unikátní průzkum Město pro byznys hodnotí 205 měst a 22 pražských obvodů podle padesáti kritérií v šesti oblastech podnikání. Partnery srovnávacího průzkumu, který vyhlašuje týdeník Ekonom, jsou zpracovatel výzkumu agentura Datank a společnost Eurovia CS.

***

Město pro byznys

Jihomoravský kraj
2011
1. Slavkov u Brna
2. Hustopeče
3. Židlochovice

2010
1. Slavkov u Brna
2. Vyškov
3. Bučovice

Zlínský kraj
2011
1. Kroměříž
2. Holešov
3. Luhačovice

2010
1. Bystřice pod Hostýn.
2. Vizovice
3. Uh. Hradiště / Zlín

Foto popis|

Zpět
© 2019 Communa, s.r.o., Všechna práva vyhrazena
Kontakt   |    Mapa stránek
Vytvořil artbox, s.r.o.
Partneri 2019